Saturday, November 27, 2010

AKU LEMAH

AKU tak seKUAT ombak yang menghempas pantai
AKU tak seKUAT pantai yang menahan ombak

PERLU

cari geledah bersepah
jumpa simpan genggam
puas pakai guna temu
kau alpa lupa sejenak
nampak lain ambil lagi
lagi dan lagi dan lagi
muncul hilang seperti cahaya..
berakar menunggu kau
bayang pun malu-malu
akhir di buang campak
sampai bila....

AKU TERSINGGUNG

Thursday, November 25, 2010

PEREMPUAN yang setia

dia selalu ADA
dia selalu KASIH
dia selalu SABAR
dia selalu DENGAR
dia selalu RAWAT
dia selalu PESAN

aku selalu HILANG
aku selalu MELAWAN
aku selalu TIPU
aku selalu MEMINTA
aku selalu LUPA
aku selalu ALPA

Thursday, November 18, 2010

kau semakin jauh

terdengar suara sayup-sayup
lunak gemersik sungguh merdu
ku mencari entah dimana
namun tidak ku jumpa...

dalam hati ku tertanya-tanya
siapa kah milik suara itu.
tidak ku terfikir dan
tidak ku mampu menekanya...

aku hanya mampu..
bermimpi kan kamu..
aku hanya mampu..
duduk termenungkan dirimu..
coba dan ku coba
ku berlari dan lari kecil..
tidak ku beralih..
dan kau semakin jauh..
jauh...jauhh...
kau jauhhh..
kau semakin jauh.....

di langit cerah luas terbentang
cuba tenang dan ku berfikir
sejauh manakah perjalanan
yang perlu ku tempuhi.....


video

Saturday, November 13, 2010

tikaman kosong

bagai di panah panahan beracun..
kamu simpulkan tiada berguna..
terkenyit belalak mata melihat..
reput di mamah masa...
jemah kan kosa kata..
curang terhadap masa
cemburu melampaui minda..
cerita kau hanya cerita
kosong tanpa makna
kosong tanpa jiwa
kosong tanpa cinta
bertangga kau meniti
sebaldi peluh minitis
apa bukti di sini
yang kau disisi
di tikam..
di bentak..
jawapan hanya kosong.......

C.A.M (cerita anak melayu)

seorng anak melayu yang hidupnya sederhana sahaja..walaupun hidup tak bape mewah dengan kebendaan...tapi cukup mewah dengan kasih sayang yang dicurahkan padanya..sejak kecil sudah di ajar untuk berdikari berdiri diatas kaki sendiri..nama pun budak2 mesti r de nakalnya kan..so tu la dia budak yang RAHSIA nama nya..haha...umur sudah mencecah 6tahun..cam biasa dan normal budak..dia masuk ke tadika..seronok dapat kawan2 baru dan belajar ABC,123,mengeja dan mengira..setipa hari sehingga la meningkat umur dan masuk pula ke sekolah rendah..sekolah yang lebih ramai kawan dan pelajaran yang perlu di belajar..dia di masukkan ke kelas yang ketiga..oleh sebab itu mak bapak dia sedikit mengeluh kerana dia tak dpt masuk ke kelas pertama..tapi mak dia berpesan belajar rajin2..cari kawan yang baik dan belajar bersama dan juga dengar pe yang cikgu ajr jgn leka...di sebabkan pesanan tu..dia bersungguh2 belajar dan ingin masuk ke kelas pertama dan mendapatkan nombor 1 di dalam kelas..akhirnya tahun kemudiannya dia telah berjaya capai target yang dia nak..mak dan bapak nya gembira dan mengharap akan diteruskan usaha sampai tahun akan datang..tahun demi tahun belajar..cikgu2 di sekolah pon sudah mengenali dia..bukan belajar je dia aktif..bidang2 lain pon de bakatnya..seperti menyertai  pertandingan sajak,kem2 yang di anjurkan, pertandingan melukis dan mewarna, dan sukan....semua sukan di sertai..tapi nie sume pada sekolah rendah...habis je peperiksaan upsr..dia rase dia da besar dan mampu buat pe aje..sudah berumur 13thn dan masuk la dia ke sekolah menengah...sekolah yang cukup mencabar..alam yang perlu ditempuh dengan berani..pada tahun pertama tingakatan 1...dia pergi sendiri ke sekolah berdaftar sendiri...mmg itu yg dia wat dari sekolah rendah..tanpa pertolongan sape2....
dia mula persekolah mcm biasa..berkenalan ngn dak2 kelas..dan de gak kwn2 yg mmg da kenal..jadi xde mslh la nk sesuaikan diri..cuma dia nie tak brape nk sgt bergaul dgn kwn perempuan..walaupun kwn sekelas...pasal dia nie pemalu sikit dan fikir perempuan nie melecehkan..dia mula bergaul dan mengenal dunia remaja...pengetahuan liar semakin meningkat..punk,skin head,grunge,underground dan mcm2 lagi...sume dia ingin merase..tapi hanya sekadar join group aje..namun pelajaran tak di abaikan lagi..semakin lama semakin sesat..hilang poendirian...keluarga dia mula goyang..bapaknya de org ke-3 selain mak dia..da bnyk kali dia ternmpak tapi tak diberitahu pada sape2..walaupun mak dia sendiri...di pendam sendiri dan mula memberontak...darah muda yang mendidih..dia mulai bergaul dengan dak2 yang lebih tua darinya..dak2 yanh kaki melepak kt tepi2 simpang, kaki gaduh,kaki rokok,ganja,rempit dan bnyk la lagi...dia terikut2..mula isap rokok,kene ganja,merempit...tu sume berlaku masa dia di tingkatan 2...tidak lagi ke sekolah..ponteng..lepak kat cyber cafe aka cc...tak pun lepak kt snoker..setahun dia hidup bergelap sendirian...sesat haluannya..pada akhir tahun segalanya terbongkar..cikgu sekolah mengambil tindakan dan sume nye terkantoi..mak bapak nya rasa bersalah..dan mula mengambil perhatian terhadap dia..dia pula bersekolah seperti biasa pada akhir tahun tu..tetiba cikgu kelasnya di tukarkan dan tidak mengetahui pe2 tentang yang dia telah tndatgn surat perjanjian akan ke sekolah dan tidak akn ponteng walau sekali dengan tenang dan selamba dia mengeluarkan surat buang terhadap dia..hanya dia seorang je..kwn dia yg  sma tu xlak di buang...bile da di tanya kenapa..dia hanya jawab "awak igt nie sekolah bpk awk pnya suka2 ati nk ponteng n dtg sesuka hati" perghh...cmtu ke seorng cikgu yg da salah dan nk tutup slah dia tu dia ckp cmtu??? dia akur dan mak nya telah kecewa sgt..namun cikgu yg baik terhdp dia..menolong..memberitahu..pergi mohon masuk sekolah semula..setelah membuat rayuan di PPD (pejabat pelajaran daerah) akhirnya dia berjaya masuk ke sekolah pada tahun tu gak..tapi pada 4hari sebelum berakhirnya sekolah dan peperiksaan akhir tahun..mak dia berpesan "tak pe..tahun depan mula hidup baru..jgn ulng kesilapan yg da di buat..."  dia telah di cmpak kan ke kelas ke-2 terakhir..dia bljr dan tak lagi ponteng sekolah..tapi masih lagi bergaul dengan dak2 yg same..nakal nya mmg tak boleh di ubah..kalau nak mengenakan org mmg cukup terer..membuli tu jadi lumrah dia..dai aktif bersukan dan kerja2 seni..dia mula bermain  bola sepak setiap hari setiap petang..dan dia juga berjaya meningkat kn semula prestasi pljrnnya..keputusan pmr nya boleh la..sederhana..dapt la dia masuk ke kelas yg di pilih sendiri..kelas yg de mata pelajrn seni dan subjek2 lain..dia belajr seperti biasa da mula sedikit demi sedikit mengurangkan merokok..mungkin sminggu hnya 2 atau 3 btg rokok jek..dia mula belajar bermain gitar dan mmg itu minat dia..SENI..akhir tahun berpindah ke negeri selatan..mula kan hidup baru kata mak dia..di tingkatan 5..dia di tmpat baru dan kwn baru..tp kwn nya sama shj seperti di tmpt lama..kali nie dia hny kawn je..dan tidak ikut pe yg xelok..kputusan spm tidak la bpe bagus..sekadar yang mampu..lepas sekolah dia berkerja..bagi nya dia da biasa kerja pasal sejak tgktn 2 dia de wat sikit2 kerja utk cri duit sndri..sedang berkerja..kwn sekolah dtg bgitahu dia dpt twrn bljr tgktn 6..dia terima dan amek jurusan bisnes..tapi hanyut dengan kehidupan sebagai remaja...dan akhirnya keputusan sgt teruk..demi menebus semula pe yg terjadi..dia mengambil keputusan ingin sambung belajr lagi di tmpt lain..menempuh dunia remaja nie bnyk dugaan dan cabaran..jatuh dan bangun terjadi nya pengalaman..pengalaman yg di jadi kan panduan dalam kehidupan....

orang

bertutup tapi terbuka
menyampah tapi suka