Saturday, December 25, 2010

Gelora jiwa

Antara jiwa-jiwa yang bergelora dek sesuatu yang tak pasti itu
perlukan sesuatu memenuhi ruang itu
wujud lah si pakar hasut menyimpang kan jiwa
jika lemah kau akan sesat dalam gelap tapi
kalau kuat kau teguhkan lah jiwa kosong itu
lain dulang lain kaki nya
lain orang lain hatinya
rambut saja sama hitam tapi hati lain-lain
itulah bidalan yang tercipta

Friday, December 24, 2010

Rasa Dan Madu

owh awan biru
terbentang luas
kau yang di situ
menunggu aku

semanis madu
senyuman mu itu
buatkan aku
terkelu terpaku
oooo..

rasa dari hati ku
luahkan hanya untuk mu
cinta ku yang tulus
cinta ku hanya untuk mu
ooo..oo..cinta ku..

seputih salju
hati mu itu
ingin ku miliki mu
tiada yang lain
selain kamu

hatiku kan berbunga
bila kita bersama
kan ku simpankannya
hingga ke akhir masa


video

Thursday, December 23, 2010

Takkan ku

berkurun lama ku mencari mu
melihat mu semalam buat ku tersenyum
adakah ini yang dinamakan cinta
saat magis yang lama ku nanti..

dalam senyap ku tertanya-tanya
adakah aku setandingnya
mungkinkah kau fikirkan sama
atau membiarkannya saja

takkan ku biarkan
takkan ku lepaskan
akan ku simpan di dalam hati

takkan ku biarkan
takkan ku lepaskan
jadikan bintang  di..dalam hidup ku


video

*aku nyanyi xsedap ok* haha

Thursday, December 16, 2010

Kecil

tidak berselipar berlari kawan
merengek kecil kerna lawan melawan
tak mahu berkawan katanya terang
petang bermain magrib pulang
sebelah malam menonton ceritera
dimarah suruh belajar
menarik muka lalu beredar
mengeluh dan merengek tanpa sedar
ibu berkata "belajar jangan malas"
tak paham keras dan di endahi
kecil di hati menurut dalam sakit

kemudian hari teringat saat kecil ini.....

Monday, December 13, 2010

Cinta Megi

cinta ibarat megi...megi tuh mula2 keras dan rangup..
bila da jmpe air pns dia jdi lembik dan pejal...cmtu la mula2 nk bercinta..
tapi ade agi...dlm bercinta de rempah2 nye cam megi tuh..
de yg kari berapi de yg kari tomyam..pandai2 la pilih ye..
klu yg pencinta yg kreatif dia mugkin letak bnde2 yg lain mcm telor,aym,daging,fishball or pe2 la bg meriah..
ops! kdg cinta ley jadi muak mcm megi yg da terlalu kembang..
jadi kne la jge api nye yg menghidupkan cinta tuh...
wahahaha...sekian..

*idea dtg ketika ku mencekik megi tadi*

INI AKU

AKU suka mencritera..
AKU suka mengembara..
AKU suka ketawa..
AKU suka pada gambar..
AKU suka irama
AKU suka bahaya
AKU suka begini..
AKU memang begini..

KAU suka apa?
KAU tak suka senyap saja
KAU suka apa?
KAU suka katakan saja....

AKU TERIMA....

Penyimpul Hati

tak ku tahu menghurai simpulan kecil
terkial-kial mencarik kecil
sampai masa aku bosan
keluh itu biasa pada ku
esok mungkin berlainan
ke sama saja?
hari ini matahari terang
kerna malam semalam bulan berkuasa
simpulan itu tak juga terhurai..
jika di buang sayang..jika di gunting tak bermakna
penting ke simpulan ini?
siapa ingin mencuba? 
kalau jadi dia lah penyimpul itu...

Sunday, December 5, 2010

CINTA GEMBIRA

Jelajah mencari si CINTA
Jumpa kenal mesra tapi tak CINTA
CINTA ke yang di cari? atau keGEMBIRAan?
pilih la wahai unggas dunia sang pelingpur lara...
ayat dan ayat CINTA yang hebat di lontarkan
mencairkan CINTA hati gadis sang perawan
bermain mata, bermain kata, bermain hati GEMBIRA
mengelamun bila tiada, berdekeh-dekeh GEMBIRA romantis bila tembung..
indah memang indah CINTA jika bersatu
oh! CINTA...pelbagai jenis, bentuk dan rasa
muda tua sedara mara kawan perlu

CINTA DAN KEGEMBIRAAN

keKELIRUan

masa...berputar-putar..
aku tak tahu apa yang dia perlu?
aku kah? kehidupan aku kah? atau dia memang saja begitu?
buat aku keliru...
setiap hari setiap waktu setiap nafasku kau ada...
membayang gelap di setiap penjuru alam..
buat aku keliru...
aku menjerit tiada suara..
aku berlari tak kemana..
mana satu aku punya?
dia kah..? atau dia? atau dia?
buat aku keliru...
sampai bila masa berputar?
sampai bila kita bercitra...?
aku tetap tersenyum

Saturday, November 27, 2010

AKU LEMAH

AKU tak seKUAT ombak yang menghempas pantai
AKU tak seKUAT pantai yang menahan ombak

PERLU

cari geledah bersepah
jumpa simpan genggam
puas pakai guna temu
kau alpa lupa sejenak
nampak lain ambil lagi
lagi dan lagi dan lagi
muncul hilang seperti cahaya..
berakar menunggu kau
bayang pun malu-malu
akhir di buang campak
sampai bila....

AKU TERSINGGUNG

Thursday, November 25, 2010

PEREMPUAN yang setia

dia selalu ADA
dia selalu KASIH
dia selalu SABAR
dia selalu DENGAR
dia selalu RAWAT
dia selalu PESAN

aku selalu HILANG
aku selalu MELAWAN
aku selalu TIPU
aku selalu MEMINTA
aku selalu LUPA
aku selalu ALPA

Thursday, November 18, 2010

kau semakin jauh

terdengar suara sayup-sayup
lunak gemersik sungguh merdu
ku mencari entah dimana
namun tidak ku jumpa...

dalam hati ku tertanya-tanya
siapa kah milik suara itu.
tidak ku terfikir dan
tidak ku mampu menekanya...

aku hanya mampu..
bermimpi kan kamu..
aku hanya mampu..
duduk termenungkan dirimu..
coba dan ku coba
ku berlari dan lari kecil..
tidak ku beralih..
dan kau semakin jauh..
jauh...jauhh...
kau jauhhh..
kau semakin jauh.....

di langit cerah luas terbentang
cuba tenang dan ku berfikir
sejauh manakah perjalanan
yang perlu ku tempuhi.....


video

Saturday, November 13, 2010

tikaman kosong

bagai di panah panahan beracun..
kamu simpulkan tiada berguna..
terkenyit belalak mata melihat..
reput di mamah masa...
jemah kan kosa kata..
curang terhadap masa
cemburu melampaui minda..
cerita kau hanya cerita
kosong tanpa makna
kosong tanpa jiwa
kosong tanpa cinta
bertangga kau meniti
sebaldi peluh minitis
apa bukti di sini
yang kau disisi
di tikam..
di bentak..
jawapan hanya kosong.......

C.A.M (cerita anak melayu)

seorng anak melayu yang hidupnya sederhana sahaja..walaupun hidup tak bape mewah dengan kebendaan...tapi cukup mewah dengan kasih sayang yang dicurahkan padanya..sejak kecil sudah di ajar untuk berdikari berdiri diatas kaki sendiri..nama pun budak2 mesti r de nakalnya kan..so tu la dia budak yang RAHSIA nama nya..haha...umur sudah mencecah 6tahun..cam biasa dan normal budak..dia masuk ke tadika..seronok dapat kawan2 baru dan belajar ABC,123,mengeja dan mengira..setipa hari sehingga la meningkat umur dan masuk pula ke sekolah rendah..sekolah yang lebih ramai kawan dan pelajaran yang perlu di belajar..dia di masukkan ke kelas yang ketiga..oleh sebab itu mak bapak dia sedikit mengeluh kerana dia tak dpt masuk ke kelas pertama..tapi mak dia berpesan belajar rajin2..cari kawan yang baik dan belajar bersama dan juga dengar pe yang cikgu ajr jgn leka...di sebabkan pesanan tu..dia bersungguh2 belajar dan ingin masuk ke kelas pertama dan mendapatkan nombor 1 di dalam kelas..akhirnya tahun kemudiannya dia telah berjaya capai target yang dia nak..mak dan bapak nya gembira dan mengharap akan diteruskan usaha sampai tahun akan datang..tahun demi tahun belajar..cikgu2 di sekolah pon sudah mengenali dia..bukan belajar je dia aktif..bidang2 lain pon de bakatnya..seperti menyertai  pertandingan sajak,kem2 yang di anjurkan, pertandingan melukis dan mewarna, dan sukan....semua sukan di sertai..tapi nie sume pada sekolah rendah...habis je peperiksaan upsr..dia rase dia da besar dan mampu buat pe aje..sudah berumur 13thn dan masuk la dia ke sekolah menengah...sekolah yang cukup mencabar..alam yang perlu ditempuh dengan berani..pada tahun pertama tingakatan 1...dia pergi sendiri ke sekolah berdaftar sendiri...mmg itu yg dia wat dari sekolah rendah..tanpa pertolongan sape2....
dia mula persekolah mcm biasa..berkenalan ngn dak2 kelas..dan de gak kwn2 yg mmg da kenal..jadi xde mslh la nk sesuaikan diri..cuma dia nie tak brape nk sgt bergaul dgn kwn perempuan..walaupun kwn sekelas...pasal dia nie pemalu sikit dan fikir perempuan nie melecehkan..dia mula bergaul dan mengenal dunia remaja...pengetahuan liar semakin meningkat..punk,skin head,grunge,underground dan mcm2 lagi...sume dia ingin merase..tapi hanya sekadar join group aje..namun pelajaran tak di abaikan lagi..semakin lama semakin sesat..hilang poendirian...keluarga dia mula goyang..bapaknya de org ke-3 selain mak dia..da bnyk kali dia ternmpak tapi tak diberitahu pada sape2..walaupun mak dia sendiri...di pendam sendiri dan mula memberontak...darah muda yang mendidih..dia mulai bergaul dengan dak2 yang lebih tua darinya..dak2 yanh kaki melepak kt tepi2 simpang, kaki gaduh,kaki rokok,ganja,rempit dan bnyk la lagi...dia terikut2..mula isap rokok,kene ganja,merempit...tu sume berlaku masa dia di tingkatan 2...tidak lagi ke sekolah..ponteng..lepak kat cyber cafe aka cc...tak pun lepak kt snoker..setahun dia hidup bergelap sendirian...sesat haluannya..pada akhir tahun segalanya terbongkar..cikgu sekolah mengambil tindakan dan sume nye terkantoi..mak bapak nya rasa bersalah..dan mula mengambil perhatian terhadap dia..dia pula bersekolah seperti biasa pada akhir tahun tu..tetiba cikgu kelasnya di tukarkan dan tidak mengetahui pe2 tentang yang dia telah tndatgn surat perjanjian akan ke sekolah dan tidak akn ponteng walau sekali dengan tenang dan selamba dia mengeluarkan surat buang terhadap dia..hanya dia seorang je..kwn dia yg  sma tu xlak di buang...bile da di tanya kenapa..dia hanya jawab "awak igt nie sekolah bpk awk pnya suka2 ati nk ponteng n dtg sesuka hati" perghh...cmtu ke seorng cikgu yg da salah dan nk tutup slah dia tu dia ckp cmtu??? dia akur dan mak nya telah kecewa sgt..namun cikgu yg baik terhdp dia..menolong..memberitahu..pergi mohon masuk sekolah semula..setelah membuat rayuan di PPD (pejabat pelajaran daerah) akhirnya dia berjaya masuk ke sekolah pada tahun tu gak..tapi pada 4hari sebelum berakhirnya sekolah dan peperiksaan akhir tahun..mak dia berpesan "tak pe..tahun depan mula hidup baru..jgn ulng kesilapan yg da di buat..."  dia telah di cmpak kan ke kelas ke-2 terakhir..dia bljr dan tak lagi ponteng sekolah..tapi masih lagi bergaul dengan dak2 yg same..nakal nya mmg tak boleh di ubah..kalau nak mengenakan org mmg cukup terer..membuli tu jadi lumrah dia..dai aktif bersukan dan kerja2 seni..dia mula bermain  bola sepak setiap hari setiap petang..dan dia juga berjaya meningkat kn semula prestasi pljrnnya..keputusan pmr nya boleh la..sederhana..dapt la dia masuk ke kelas yg di pilih sendiri..kelas yg de mata pelajrn seni dan subjek2 lain..dia belajr seperti biasa da mula sedikit demi sedikit mengurangkan merokok..mungkin sminggu hnya 2 atau 3 btg rokok jek..dia mula belajar bermain gitar dan mmg itu minat dia..SENI..akhir tahun berpindah ke negeri selatan..mula kan hidup baru kata mak dia..di tingkatan 5..dia di tmpat baru dan kwn baru..tp kwn nya sama shj seperti di tmpt lama..kali nie dia hny kawn je..dan tidak ikut pe yg xelok..kputusan spm tidak la bpe bagus..sekadar yang mampu..lepas sekolah dia berkerja..bagi nya dia da biasa kerja pasal sejak tgktn 2 dia de wat sikit2 kerja utk cri duit sndri..sedang berkerja..kwn sekolah dtg bgitahu dia dpt twrn bljr tgktn 6..dia terima dan amek jurusan bisnes..tapi hanyut dengan kehidupan sebagai remaja...dan akhirnya keputusan sgt teruk..demi menebus semula pe yg terjadi..dia mengambil keputusan ingin sambung belajr lagi di tmpt lain..menempuh dunia remaja nie bnyk dugaan dan cabaran..jatuh dan bangun terjadi nya pengalaman..pengalaman yg di jadi kan panduan dalam kehidupan....

orang

bertutup tapi terbuka
menyampah tapi suka

Saturday, October 23, 2010

seri dunia

sekali terimbas memori dulu
senyum termenung di situ..
suka dan duka hidup ranjau
tapi hanya masa yang lalu..

gembira dapat ke masa itu..
saat indah melengkapi ku..
bertemu mu bidadari ayu..
sentiasa di sisi ku..

ku takkan hadapi semua
tanpa dirimu aku kelam
tiada lagu atau irama
kau lah penyeri dunia

kini aku sendiri
meneruskan detik demi detik
kau yang dulu kini di hati
senangnya aku kerna kamu gembira
video

Monday, October 4, 2010

dan diri ini

video

ANGAN-ANGAN

di dalam dunia ku ini..
hanyalah diri ku sendiri..
tiada siapa pun peduli..
melingkar waktu yang sepi..
malam yang dingin dikau melirik..
duduk saya tersudut ini..
menanti bulan jatuh ke bumi..
impian saya ingin terbang tinggi..
saya ingin terbang tinggi..
seperti unggas yang bebas..
pergi dan pulang sesuka hati..
indah nian sesaat angan-angan..

Monday, September 6, 2010

suka duka lebaran

berpuasa sebulan menunaikan fardhu..
menahan nafsu dan serakah iman di dada..
tiada hasutan hanyalah diri sendiri..
yang lemah akan terabai dan yang kuat bimbinglah
siang hari berlapar malam hari beribadah..
menjelangnya lebaran..
suasana suka dan duka menyelubungi..
yang pergi dikenang..yang ada disayangi..
berpakaian baru menjadi lumrah..
makanan tradisional pelbagai rasa..
berpada lah berhabisan..
jangan mengeluh selepas lebaran..

Tuesday, August 17, 2010

Gering si penghuni

Kau hirup secawan kopi,
ku hirup air di kali,
kau tersenyum ku merintih,
berbutir-butir peluru kau lepaskan,
bertitis air mata bersedih,
tiada kebebasan hanya kurungan,
tanah yang tandus berhias,
sekujur badan bergelimpangan,
tikaman demi tikaman,
jeritan demi jeritan,
apakah itu kehidupan?
di mana kebahagiaan?
pijak dan di hina
menjadi makanan,
meragut maruah tanpa belas kasihan,
kuderat di kerah,
ligat akal berfikir,
nahas di hela tercungap-cungap,
pernah kah kau mengerti?
ingin apa kah durjana ini?
hilang dan sesat dalam gelap..
tiada lagi penghujungnya..
dimana...

Dan diri ini

saat hujan turun menyirami
membasuh resah dalam jiwa ku
ku temui cahaya terang
cahaya yang menghidupkan aku di sini

dan kau datang bagai
angin yang berlalu pergi
daun yang berguguran
jatuh membelah diiding hati ini

dan diri ini..
bebas..terbang bersama mimpi mu
dan diri ini..
seperti..lilin yang sedang mati...

My loves expression

when i saw you yesterday..
my heart were beating so fast..
when i saw you yesterday..
my world goes up and down..down..downn....

and your pretty smile..
makes me melt on the ground..
and your hazel eyes..
makes me fall loves on you..love you...love you...

i never felt this feeling..
like im flying on the blue sky..
and i wrote my loves expression..
wrote just for you..
for you....
for you....

Tiada kata

cebisan-cebisan emosi
lerai dari genggaman
lahir seni yang halus
sehalus wajah mu
         waktu bagai terhenti
         bila kau di samping ku
         hanya hembusan nafas dan
         degupan jantung hati kedengaran
ingin ku luahkan
namun kau terlalu indah
seindah sinar pelangi pagi
menarilah sang puteri
hiburkan jiwa mu yang sepi
terlena di buaian
menanti hadir mu
di sapa sayup angin